Bekend en onbekend Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Chloe Pelgrom - WaarBenJij.nu Bekend en onbekend Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Chloe Pelgrom - WaarBenJij.nu

Bekend en onbekend Cambodja

Door: Chloe

Blijf op de hoogte en volg Chloe

29 Maart 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Blog 17

Na al mijn grote verhalen over Cambodja was het tijd om Koen mee te nemen naar het land waar ik het twee en half jaar geleden zo naar mijn zin had en waar mijn drang om meer van de wereld te zien nog meer werd aangewakkerd.

Na ongeveer een half uur in de rij te hebben gestaan om Laos uit te mogen, konden we in Cambodja in de volgende rij aansluiten om hier ons visum te kopen en een stempel ín te bemachtigen. Het was inmiddels al weer tegen twaalven en behoorlijk warm. Na alle benodigde papieren te hebben ingevuld, 35 dollar per persoon te hebben betaald en een gezondheidsverklaring te hebben ondertekend, mochten we eindelijk uit de hete zon de bus in. Alles bij elkaar heeft het zo'n 2 uur geduurd. Maar goed, we zijn op reis en hebben voorlopig even nog geen haast. De bus bracht ons naar Stung Treng. De eerste 'grote' plaats in Cambodja. We besloten niet direct door te reizen, maar op zoek te gaan naar een guesthouse in dit spannende plaatsje, not.. We vonden iemand die Engels sprak, een guesthouse had en ons daar wel even heen wilde brengen. Nou dat was nog nooit zo makkelijk gegaan. Eenmaal geïnstalleerd in het guesthouse moesten we op zoek naar een ATM. In Cambodja gebruiken ze de Amerikaanse Dollar als officieel betaalmiddel en ik weet inmiddels wel dat dat twee jaar geleden een stuk voordeliger voor ons was dan nu. Die avond hebben we lokaal gegeten en zijn we op zoek gegaan naar een bus die ons de volgende dag naar Siem Reap kon brengen. Na even zoeken vonden we iemand die twee woorden Engels sprak en met wat handgebaren spraken we met hem af dat hij ons de volgende dag voor 10 dollar per persoon naar Siem Reap zou brengen. We spraken om 9 uur af onder het grote reclamebord op de grote kruising.

We wilden niet te laat komen en dus liepen wij rond kwart voor 9 richting de afgesproken plek. Laten daar nou net alle busjes van de stad zich daar verzamelen. Hoe zouden we in hemelsnaam ons busje moeten herkennen. Na een tijdje zagen we een jongen die op de jongen van de avond ervoor leek, maarja na een tijdje gaan ze allemaal op elkaar lijken. Koen liep naar hem toe om te zien of hij Koen zou herkennen, maar daar werden we ook niet veel wijzer van. Er zat niks anders op dan gewoon te wachten. Tegen kwart voor 10 kwam die ene jongen toch vertellen dat de bus naar Siem Reap ging vertrekken. Of het hem nou was of niet, we wilden naar Siem Reap, dus instappen maar. We zaten met zijn tweeën in de minibus. De chauffeur reed naar een bouwplaats en stopte hier zijn wagen. Ehmm wat gingen we hier doen? Na zo'n 45 minuten te hebben gewacht, kwamen er twee mannen van de bouwplaats welke op hun gemak de bus in stapte. He hè, konden we dan nu eindelijk vertrekken?! De chauffeur startte de motor en keerde de auto. Terug naar het busstation. Nee hè!? Tegen half 12 zat de hele bus vol en konden we eindelijk vertrekken. Heel fijn, daar waren we dus op tijd voor opgestaan.

Na ongeveer 6 uur kwamen we aan in Siem Reap. Althans, de chauffeur stopte ongeveer 4 kilometer buiten het centrum en had al wat tuktuk chauffeurs gebeld die ons dan even naar het centum konden brengen. Daar gingen we dus mooi niet intrappen. De locals die ook bij ons in de bus zaten hoefden ook niet uit te stappen, dus dat gingen wij ook mooi niet doen. Samen met nog 2 andere reiskoppels besloten we gewoon te blijven zitten en de chauffeur duidelijk te maken dat hij ons gewoon in het centrum af moest zetten. Hier was hij natuurlijk niet blij mee, maar Koen en ik hadden nog niet betaald, dus hij had niet veel keuze. Het is echt veel beter om achteraf te betalen, want dan kunnen ze je er niet zomaar uit zetten.

We zijn weer op zoek gegaan naar een guesthouse. Hier heb ik gelijk gevraagd wat de opties waren als we de volgende dag Angkor Wat wilden bezoeken. De jongen achter de bar zei dat een tuk tuk voor een dag de beste optie was. De andere reiskoppels die bij ons in de bus zaten, hoorde ons hierover praten en gaven aan ook naar Angkor Wat te willen. We besloten met zijn zessen, 2 tuktuks te nemen en de kosten te delen. We hebben specifiek met de chauffeurs afgesproken dat we om 4.30 wilden vertrekken in verband met de zonsopkomst en dat we gedurende de dag zouden bepalen hoe laat we terug naar het hotel wilden. Alles was prima, de volgende dag zouden er twee tuk tuks voor ons klaarstaan.

Om stipt half 5 stond iedereen klaar om te gaan. Het was nog behoorlijk donker, maar dan waren we in ieder geval op tijd voor de zonsopkomst. Twee jaar geleden was ik iets te laat en dat wilde ik niet nog eens meemaken. Ik wist natuurlijk wat de beste plek was voor mooie foto's . Ondanks dat we zo vroeg waren, waren we net op tijd. Een hele groep Japanners stond met camera en statief klaar om foto's van de zonsopkomst te maken. Eerlijk is eerlijk, die gasten zijn echt goed. Helaas vond ik de zonsopkomst erg tegenvallen. Het werd gewoon geleidelijk lichter, terwijl twee jaar geleden de zonnestralen op de laaghangende wolken schenen waardoor er een mooie rode/paarse gloed ontstond. Verschil in seizoenen zei een van de locals die we spraken. Rond half 7 besloten we maar door te lopen.

Na de grote bekende tempels bezocht te hebben, besloten we dat we nog een aantal kleinere tempels wilden zien. De tuk tuk chauffeur zei dat dat niet kon, de tocht was om 2 uur afgelopen.. Huh?! We hadden toch afgesproken dat wij zouden bepalen hoelang de dag zou duren. Na een flinke discussie met beide tuk tuk chauffeurs besloten we de helft van het afgesproken bedrag te betalen en onze dag te vervolgen met een andere tuktuk. Het was even zoeken, maar na een tijdje vonden we een jongen die ons voor 13 dollar naar de door ons uitgezochte plekken wilde brengen. Met zijn 6en in de tuk tuk. Beetje krap, maar wel gezellig haha! Tegen een uur of 4 waren we er allemaal wel klaar mee en besloten we terug te gaan naar het hotel. Het was weer een lange indrukwekkende dag, al was de eerste keer toch iets specialer voor mij.

De volgende morgen hebben we weer lekker een keertje uitgeslapen. We zouden nog een daagje in Siem Reap doorbrengen en de volgende dag de bus pakken naar Battambang. Na de brunch (zo laat was het inmiddels) liepen we langs een reiskantoortje en zagen we dat er 's middags nog een bus naar Battambang ging. Hmm toch maar doorreizen dan? Ik vond Siem Reap 's avonds best wel leuk, maar goed ik had het al gezien en voor Koen hoefde het niet perse. Nou dan maar doorreizen dus.

We zaten in een half gevulde bus die ons in minder dan 5 uur naar Battambang bracht. Eenmaal op de busterminal regelden we samen met nog twee andere backpackers een tuktuk naar het centrum van de stad. In de tuktuk raakten we aan de praat en besloten we uiteindelijk de volgende dag met zijn vieren een aantal dingen in de omgeving te gaan bezoeken.

Uiteindelijk zijn we met zijn vijven op pad gegaan. Allereerst naar de Bambootrein. Tja hoe moet ik dat uitleggen. Je zit op een soort Bamboovlot welke wordt aangedreven door een kleine motor. In ongeveer 20 minuten wordt je vanaf het beginpunt naar een klein dorpje gebracht. Het spoor loopt dwars door de rijstvelden, helaas waren deze nu helemaal dor omdat het niet het juiste was. Ik had gehoopt dat we een tegenligger zouden krijgen, op internet staat namelijk dat het spoor ook nog wordt gebruikt door de locals, maar helaas waren wij de enige op het spoor op de vroege morgen. In het dorpje hebben we een rondje gelopen en een bezoek gebracht aan een oude baksteenfabriek. Heel leuk om te zien. Na ongeveer een uurtje was het tijd om weer terug te gaan met de Bambootrein. Daarna zijn we doorgereden naar een springrollfabriek (loempia's). Hier konden we zien hoe de vellen van de springrolls worden gemaakt en wat er verder allemaal bij komt kijken. Maar het belangrijkste was natuurlijk het proeven van de verse en gefrituurde springrolls, hmm..

Later die middag zijn we weer op pad gegaan. Naar de killingcaves en naar de Batcave. Ik wist wel het een en ander over de rode khmer en de killing fields, maar ik wist niet dat er ook killingcaves waren. We moesten even een flink stukje omhoog klimmen, maar toen vonden we de cave. Helaas hadden we geen gids en verder staat er ook niks in het Engels uitgelegd, dus verder dan een beetje rondkijken en zelf conclusies trekken kwamen we niet. Had er graag iets meer over willen horen. Na de Killingcave zijn we snel doorgelopen naar beneden. Rond 6 uur zouden de vleermuizen in de Batcave namelijk uitvliegen. En ja hoor, iets over zessen vlogen de eerste uit. Eerst 10, toen 100 en op een gegeven moment was het gewoon een zwarte strook aan vleermuizen die uit de grot vloog. Super bijzonder om te zien. Het waren er echt miljoenen. We hebben wel 15 minuten staan kijken en toen waren ze nog niet allemaal uitgevlogen. De tuktuk chauffeur bracht ons naar een open veld waar we de stroom vleermuizen van een afstand konden bekijken. Zal proberen om hier een foto van te plaatsen.

's Avonds zijn we naar het guesthouse van een van onze vrienden gegaan om hier mee te doen aan een ware pubquiz. Ik weet niet wie de vragen heeft bedacht, of de winnende groep een telefoon heeft gebruikt, maar ik weet wel dat een chilishot, de prijs voor de verliezers, erg erg erg heet is!!! We hebben de rest van de avond leuke spelletjes met zijn allen gedaan en zijn rond 2 uur terug richting ons guesthouse gelopen. Leuke dag gehad!

De bustickets waren al geboekt, we zouden de volgende dag pas om half 12 met de nachtbus vertrekken richting Phnom Penh. We hadden dus nog genoeg tijd om wat van Battambang te zien. Echter hadden we allebei helemaal geen zin om weer op pad te gaan en hebben we dus maar een beetje rondgehangen in de stad. Rond 1 uur kwamen we een van de mensen van de vorige dag tegen en die vertelde dat ze naar een wijnproeverij ging. Wijn, dat was een tijdje geleden, en tja om nou nog een hele dag rond te hangen en niks te doen.. Dus besloten we om gezellig mee te gaan. De wijnproeverij stelde niet veel voor, een wijn, een sherry, een soort roosvicee en een ginger prutje. Heel apart, maar het was wel gezellig. Als afsluiter zijn we met zijn allen bij een Indiër gaan eten. Allemaal een hapje gekozen en alles met elkaar gedeeld. Hmmmm die Indiërs weten wel wat lekker eten is hoor!

Na een kort tukkie gingen we op zoek naar de bushalte. Hmm de stad zag er 's nachts toch heel anders uit dan overdag en aangezien we nog niet eerder naar de bushalte waren gelopen was dit lastiger dan gedacht. Als je het dan probeert te vragen, spreekt niemand Engels, dus zat er niks anders op dan een tuktuk te nemen. 1 dollar voor iets wat echt 500 meter bleek te zijn. Maar gelukkig waren we nog wel op tijd.

We hadden een plaatsje helemaal voorin in de bus. Een soort bedstoel. Dan mogen wij nog blij zijn dat we samen reizen, want je moet één zo'n ligstoel delen met twee mensen. Lekker lag het zeker niet, maar ik zou best een klein tukje kunnen doen. Toeeeeeetttttt!!! Volgens mij krijgen de buschauffeurs net zoveel betaald als dat ze toeteren en dus proberen ze dit zo veel mogelijk te doen. Normaal is dat al storend, maar nu zat de toeter volgens mij binnen, vooraan in de bus, onder de voorste bedden.. Zo hard. We hebben dus amper geslapen. Ik was dan ook blij toen ik zag dat we Phnom Penh inreden.

Ik wilde graag in mijn oude guesthouse verblijven en vond het wel een uitdaging om te zien of ik het nog kon vinden vanaf het busstation. Ik had af en toe wel wat twijfels, maar jep daar was het. In één keer goed gelopen. Super leuk om dat weer te zien. Er was wel het een en ander veranderd. Ze hadden verbouwd, het zag er allemaal een stuk strakker uit. We besloten een ontbijtje te nemen, omdat de kamer die ze voor ons hadden nog niet schoon was. Tijdens het ontbijt kwamen we tot de conclusie dat het niet zo handig was om in het weekend in Phnom Penh te zijn. We wilden hier namelijk ons visum voor Vietnam aanvragen en alle officiële organisaties zijn in het weekend natuurlijk gesloten. We besloten om mijn oude guesthouse weer te verlaten en om de bus naar Sihanoukville te nemen. Lekker een weekendje relaxen aan het strand. Na weer een busreis van 5 uur kwamen we aan op het busstation van Sihanoukville. Hier namen we een taxi naar het grote toeristische strand. Eerst even een drankje voordat we weer op zoek gingen naar en guesthouse. Op het strand lopen allemaal van die vrouwtjes die je nagels willen doen, of je benen willen epileren of lekker fruit verkopen. En ja hoor, we zaten nog geen 10 minuten en iemand was al aan me tenen begonnen.

De volgende dag wilden we lekker van het strand gaan genieten, maar het weer zat een beetje tegen. Hé daarvoor waren we niet richting het strand gekomen. Gelukkig klaarde het weer wat op en hebben we 's middags een scooter gehuurd om naar het andere strand te rijden. Hier werden we herenigd met Koen en Alisha. Super leuk om te horen wat zij inmiddels weer hadden meegemaakt en wat hun ervaringen met Cambodja waren. We hebben lekker heel de middag op het strand zitten kletsen onder het genot van een hapje en drankje. 's Avonds zijn we met zijn allen op stap gegaan. Het duurde even voordat het sfeertje er was, maar uiteindelijk heb ik echt een leuke avond gehad. Volledig onder de glow in the dark verf gingen we terug naar ons guesthouse. Na deze avond besloot Koen voorlopig geen bier en whiskymixjes meer door elkaar te drinken hihi.

Ondanks dat we een lichte kater hadden zijn we vroeg uit bed gegaan. We moesten ook wel, want we hadden tickets gekocht voor de Ferry naar Koh Rong. Het prachtige eiland voor de kust van Cambodja. De man die ons de tickets had verkocht zei dat het een tochtje van een uurtje zou zijn. Hij was blijkbaar zelf nog nooit met de Ferry naar Koh Rong geweest, want pas na 2 uur en een kwartier kwamen we aan op het eiland. Jeetje, het back to basic en vooral zo rustige karakter had plaats gemaakt voor feestjes. Er zaten overal guesthouses, liepen half dronken mensen en er was stroom.. Oh oh oh wat zonde! Maar desalniettemin was het strand het strand gebleven. Ondanks dat het nu helemaal vol lag. We hebben een guesthouse binnen ons budget gezocht, wat nog best lastig was en zijn daarna lekker naar het strand gegaan. Hmmm heerlijk, mooi weer, lekker eten en een gezellig gezelschap.

Voor het rustigere deel van het eiland moesten we nu naar Long Beach. Je kon een tentje huren en dan daar op het strand overnachten. Dat klonk wel avontuurlijk, dus besloten we dat te doen. We huurden twee tentjes, twee hangmatten, wat kookgerei en boekten een bootje die ons naar het betreffende strand zou brengen. Voordat we naar het strand gingen, hadden we eerst wat tijd om te snorkelen en ons middageten te vissen. Nu dat we ons duikbrevet hebben, valt snorkelen steeds een beetje tegen, dus daar waren we snel klaar mee. Het vissen vonden Koen en ik wel leuk, maar de zee was zo wild dat er een paar mensen op de boot graag terug naar de kust wilden. Koen heeft nog 1 visje gevangen en ik.. Niks. Gelukkig had de kapitein wat gevangen, want anders hadden we geen eten gehad. Door de wilde zee kwamen we helemaal doorweekt aan op onze bestemming, maar ach de zon scheen, dus we zouden vanzelf wel drogen. Hmm dat was toch anders dan ik had verwacht. Het hele strand lag vol met mensen en hun afval. Verschrikkelijk. Ik snap niet dat mensen dat doen. We zochten een plekje tussen de drukte en werden verwend met vers fruit en ons 'zelf' gevangen visje. Het was niet veel, maar het smaakte wel. Na deze lunch zijn we een rustig plekje op het strand gaan zoeken waar we onze tent op konden zetten. We vonden een leuk plekje naast drie bomen. Perfect voor onze hangmatten. Koen en Koen wilden wel in de hangmat en Alisha en ik sliepen liever in een tent. De mannen dus de hangmatten ophangen en wij de tenten opzetten. Voor iemand met weinig kampeerervaring moet ik zeggen dat we de eerste tent best snel hadden staan. De tweede tent ging iets moeizamer, maar misschien had dat te maken met het feit dat het tweede pakketje geen tentstokken bevatte. Jeetje, we konden we daar nu mee. Nouja de mannen lagen in de hangmatten, dus wij moesten dan maar samen 1 tentje delen en hopen dat het niet ging regenen.

Met zijn allen een vuurtje gemaakt en onze zelf meegebrachte noodles gemaakt. Dit voelde echt als een avontuur. In het donker, bij het kampvuur onze maaltijden nuttigen. Na het eten zijn we het water in gegaan, op zoek naar lichtgevend plankton. Helaas was het niet donker genoeg, waardoor dit moeilijk waarneembaar was. Daarna opdrogen bij het vuur en genieten van elkaars sterke verhalen. Tegen een uur of 12 vonden we het wel mooi geweest en besloten we ons bedje op te gaan zoeken. Na ongeveer anderhalf uur werd ik wakker van zacht getik op de tent. Oh oh was dat regen. Gelukkig stopte het weer en probeerde ik weer in slaap te vallen. Maar na nog geen 10 minuten begon het echt flink te regenen. Ik hoorde de hangmatten open gaan en de mannen richting een afdak een paar honderd meter verderop rennen. Alisha en ik wisten niet wat we moesten doen. Wij zaten droog, maarja we konden moeilijk verder slapen terwijl de mannen buiten in de regen stonden en geen plek hadden om verder te slapen. Toen het iets minder ging regenen besloten we uit de tent te gaan. Het vuur was uit gegaan, hangmatten waren zeiknat en het was flink koud met de wind op het strand. Mijn grote held heeft het vuur weer aangekregen zodat we ons een beetje konden opwarmen. Jeetje dit was wel goed balen. Als we gewoon twee tenten hadden gehad dat hadden we gewoon verder kunnen slapen. Gelukkig hadden we er nog wel 1. De mannen offerden zich op door buiten bij het vuur te gaan liggen, zodat Alisha en ik droog in de tent konden liggen. Al met al hebben wij nog een prima nachtje geslapen, Koen ook wel, maar andere Koen had geen oog dicht gedaan. Die besloot om de volgende ochtend vroeg zijn spullen in te pakken en met een bootje terug te gaan om de Ferry van 9 uur te halen. Tja het was niet de nacht geworden waar we op hadden gehoopt, maar wij wilden er nog wel het beste van maken. En wat ben ik blij dat we dat gedaan hebben. We hebben een prachtige dag gehad! Wat een bijzonder mooi strand en wat een rust. Zeker tot 1 uur zijn er nog geen toeristen te bekennen en ben je dus alleen met de paar mensen die ook een nacht op het strand hebben doorgebracht. Wij hebben lekker in het zonnetje een tukkie gedaan en genoten van de brandende zon. Laat in de middag zijn we terug gelopen naar het grote, drukke strand. Was best nog een pittige klim, helemaal na een dag lui op het strand te hebben gelegen.

De volgende morgen hebben we de vroege Ferry naar de haven van Sihanoukville gepakt. Pfoe dat was een heftige vaart. De zee was vrij ruig en door de wind waaide al het opstuivende water aan boord. Het was vechten voor een droog plekje. Gelukkig zaten wij aan de goede kant hihi. Eenmaal in Sihanoukville hebben we direct een busticket naar Phnom Penh geregeld. We konden diezelfde dag nog door. Klein uurtje wachten. Dat was mooi. Paspoorten opgehaald, die hadden we achtergelaten voor een visum voor Vietnam, en door naar Phnom Penh. Helaas werden we dit keer afgezet op een ander busstation. Geen idee waar we waren, dus er zat niks anders op dan een tuktuk te regelen. De beste man bracht ons naar mijn oude guesthouse en vroeg of hij ons de volgende dag ook nog ergens heen kon brengen. Aangezien we graag nog het een en ander in de hoofdstad wilden zien, besloten we een mooie deal met de man te maken.

De volgende morgen stond hij ons op de afgesproken tijd op te wachten. Allereerst reden we naar de beroemde S-21 gevangenis in het centrum van de stad. Het hele verhaal rondom de Rode Khmer had mij zo aangegrepen twee jaar geleden, dat ik dit graag met Koen wilde delen. Deze keer namen we een gids voor een rondleiding door het museum/de gevangenis. Ze vertelde niet heel veel dat ik nog niet wist, maar de beste vrouw had de verschrikkelijke periode zelf meegemaakt en dat gaf de hele rondleiding toch een ander gevoel. Na de gevangenis zijn we naar de Killing Fields gereden. Hier kregen we een audio apparaatje waarmee we in het Nederlands meer informatie kregen over de verschrikkelijkheden die daar hadden plaatsgevonden. Ook de tweede keer zorgde dit voor rillingen over mijn rug.

De tweede dag in de hoofdstad wilde ik Koen meenemen naar de mall en de markt. We hebben lekker een beetje door de drukte van Phnom Penh gelopen, maar uiteindelijk hadden we beiden niet zo'n behoefte om echt de markt op te gaan om dingen te kopen. Er was nog een nieuwe mall geopend en ik had gezien dat er een Levi's store zat. Als we straks in Vietnam op de motor gingen rijden, dan wilde ik wel graag een fatsoenlijke spijkerbroek hebben en om heel eerlijk te zijn had ik gewoon even behoefte om weer eens even lekker te winkelen. Super grote nieuwe mall met allemaal moderne winkels en leuke eetgelegenheden. We hebben er een rondje gelopen en lekker sushi gegeten hmm.

Die middag hebben we eigenlijk alleen maar achter de computer gezeten. Op zoek naar een ticket naar HUIS!! Na de verschillende opties te hebben bekeken, vonden we een geschikt ticket. Op 27 april vliegen we van Hanoi naar China, daar nog een binnenlands vlucht en dan door naar Amsterdam. Daar komen we dan 's ochtends vroeg aan. Hoe onwerkelijk. Na 8 maanden gaan we naar huis!! Maar eerst nog even een maandje genieten in Vietnam!

Cambodja, ik vond het super leuk om je voor een tweede keer te bezoeken. Ik heb bekende, maar ook veel onbekende dingen gezien. Je blijft me verrassen, maar het mooie vond ik dat ik me toch een beetje thuis voelde toen ik de grens over kwam. Bedankt voor weer een mooie bijdrage aan ons avontuur!!

• 22 April 2015 - 19:08

Jolanda De Haas:

wat een heerlijk levendig verslag weer. Fijn dat je je er weer thuis voelde. Wat een waanzinnig mooie foto van je tent op het strand. De regen maakte het gewoon nog avontuurlijker. Xx

• 23 April 2015 - 00:17

Romy:

Weer heel leuk om te lezen! Tot snel! xxx

• 28 April 2015 - 21:55

Doenja:

Loop een beetje achter met lezen dus op naar het volgende verhaal x doenja