Taal en cultuurweek deel II - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Chloe Pelgrom - WaarBenJij.nu Taal en cultuurweek deel II - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Chloe Pelgrom - WaarBenJij.nu

Taal en cultuurweek deel II

Door: Chloe

Blijf op de hoogte en volg Chloe

16 November 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Jeetje de eerste week zit er al weer op! We hebben super veel gezien en meegemaakt waardoor het lijkt dat we hier al 6 weken zitten in plaats van dat we nog zes weken te gaan hebben. Na mijn laatste blog zijn we met de bus naar het noorden getrokken, naar Siem Reap. Dit is een van de meest toeristische gebieden van Cambodja. Dit vanwege de aanwezigheid van de beroemde tempels. Dit was dan ook de activiteit waar ik het meeste naar had uitgekeken.

De busrit naar Siem Reap was echter minder fijn. Het is zo´n zeven uur in een grote touringcar, vol me zwetende mensen over hobbelende wegen. Gelukkig had de bus wel airco wat de rit iets aangenamer maakte. Na het lezen, babbelen, slapen, muziek luisteren en vervelen waren we na zeven uur eindelijk aangekomen in Siem Reap. De touringcar werd een parkeerplaats opgeleid, waarna deze met grote hekken werd afgesloten. Buiten deze hekken stonden opdringerige Tuktuk chauffeurs ongeduldig te wachten om ons hun tuktuk in te trekken. Om de veiligheid van ons en de spullen te waarborgen, werd het terrein dus afgesloten en konden we rustig uitstappen. Dit gaf wel een apart en stressvol gevoel, maar omdat we vooraf al tuktuks hadden geregeld verliep alles zeer soepel.

Eenmaal aangekomen bij ons guesthouse waren we zeer verrast. Het guesthouse zag er stukken beter uit dan het guesthouse in Phnom Penh. Het enige minpuntje was dat onze kamer wel heel erg warm was en dus besloten Ruby en ik voor $5 per nacht een airco te nemen. Men dat was heerlijk. Het was gewoon koud als je wakker werd. Heb er mede door de lekkere bedden echt heerlijk door geslapen.

De eerste echte dag in Siem Reap begon zeer vroeg, half 5 opstaan om rond 5 uur te vertrekken naar Angkor Wat. Angkor Wat is het grootste religieuze monument ter wereld. Bij deze tempel hebben we de zonsopkomst bekeken, wat natuurlijk voor mooie plaatjes heeft gezorgd. Na de zonsopkomst zijn we de tempel ingegaan. Heel bijzonder om alles van zo dichtbij te bekijken. Toen we de tempel van binnen en buiten helemaal hadden bestudeerd, was het tijd om naar de volgende tempel te gaan. Toen we naar de uitgang liepen kwamen we allemaal aapjes tegen. Super grappig en helemaal niet bang voor de mensen.

Na Angkor Wat gingen we naar Angkor Thom, wat grote stad betekent. Deze stad telt verscheidene ruïnes, de beroemdste is de Bayon en hier was dus ook onze tweede stop. De tempel telt ongeveer 54 torens. Op iedere toren zijn vier enorme, mysterieuze glimlachende gezichten te zien die in de vier windrichtingen naar buiten staren. Wauw, dit was echt zo bijzonder. Ben zelf een beetje een rondje gaan lopen en heb me mee laten nemen door de geschiedenis. Echt super bijzonder. Na een kwartiertje begon ik me echter wel af te vragen of ik rondjes aan het lopen was en of ik bepaalde dingen nog niet al eerder had gezien. Kortom, tijd voor de volgende tempel.

Dit was Ta Prohm. Deze tempel staat bekent om de watervalbomen en komt voor in de film Tomb Raider. Aangezien ik deze film vroeger tot in den treuren heb bekeken keek ik hier toch wel het meest naar uit. Echt ongelooflijk hoe de natuur een invloed heeft op deze tempels. De watervalbomen waren echt ongelooflijk en zorgde voor een mysterieuze uitstraling. Ik vond het toch wel erg bijzonder wat een filmset met een omgeving kan doen. Het was toch nog wel erg zoeken naar bekende elementen.

Aangezien het erg warm was, besloten we na deze tempel in de Tuktuk te stappen en langs verschillende tempels te rijden. We zijn niet meer uitgestapt, maar hebben lekker genoten van het uitzicht met een fris windje in de rug. Dat is echt zo fijn van de Tuktuks. Na een lange intensieve ochtend besloten we terug te gaan naar het guesthouse.

’s Avonds gingen we naar de Night Market. Niet dat de overige winkels ’s nachts gesloten zijn.. Veel winkels blijven lang open en als ze ‘dicht’ zijn dan gaat het licht uit en kruipt iedereen in zijn mandje achterin de winkel. Heel apart. Met één druk op de knop veranderd een winkel naar slaapkamer. De markt had toch wel een hele andere sfeer dan de markt waar we al waren geweest. Maar ook hier wordt je op den duur wel moe van het gezeur aan je hoofd. De uitspraken: Lady you buy? Special price for you! en Just one dollar worden hier dan ook regelmatig in een hilarische vorm geimmiteerd. Helemaal omdat die Cambodjanen hun eigen accent toepassen op het Engels is het soms echt te hilarisch.

De volgende ochtend mochten we heerlijk uitslapen. Dat was de eerste keer sinds aankomst. Dan merk je pas hoe moe je eigenlijk bent. Pas rond half 11 gaan ontbijten, wat echt ongelooflijk laat is hier. De meeste mensen staan natuurlijk vroeg op om de ergste hitte voor te zijn. Na het ontbijt hadden we de tweede taalcursus. We hebben in een sneltrein tempo een aantal nieuwe woorden geleerd. Na de taalcursus gingen we met zijn allen naar het Cultural Village. Ons werd verteld dat hier verschillende Cambodjaanse dorpen zijn nagebootst zodat toeristen een indruk kunnen krijgen van de verschillende gebruiken en gewoontes van het land. Ik was erg benieuwd.

Eenmaal in het park viel het mij allemaal een beetje tegen. We hebben een voorstelling van een Cambodjaanse bruiloft gezien, een soort acrobatiek voorstelling en nog een vreemd verhaaltje. Omdat alles in het Khmers (de Cambodjaanse taal) werd verteld snapten wij de grappen niet en vonden we het een beetje nep. Ook de huisjes gaven niet echt een beeld van de cultuur van het land. Ik had liever de huisjes bezocht die we langs de weg hadden zien staan op de weg naar Siem Reap. Het ‘echte’ leven in Cambodja.

De volgende ochtend weer terug in de bus voor de zeven uur durende rit terug naar Phnom Penh. Aangezien de heenreis zo goed was verlopen, waren we de avond ervoor iets langer opgebleven en hadden we lekker cocktails gedronken. We hadden ons bedacht om in de bus te slapen. De bus van de terugreis was echter iets minder dan die op de heenreis. En dat is nog netjes gezegd. Jeetje wat een hel was dat! De airco achter in de bus deed het niet waardoor iedereen binnen 10 minuten helemaal warm en klam was. Probeer dan maar eens een oogje dicht te doen. Gelukkig stopte de bus om de paar uur zodat we af en toe even een frisse neus konden halen en ons konden verkoelen met een koud blikje cola. Het nadeel hiervan is dat je op den duur een keer moet plassen en aangezien ze hier geen hele mooie schonen toiletten hebben, maar gewoon gaten in de grond om boven te hangen heeft dat regelmatig tot hilarische taferelen geleid. Maar goed, we zullen er aan moeten wennen want volgende week gaan we de jungle in en hier zijn helemaal geen gewone toiletten.

Maandag was de laatste dag van de introductie week. Op de laatste dag hadden we nog aardig wat activiteiten op de planning staan. ’s Ochtends zijn we naar het Royal Palace geweest. Helaas hebben we slechts een klein deel van de Koninklijke tuin gezien. Dit heeft te maken met het feit dat de koning onlangs is overleden en we verder niet mochten komen. Hier waren we dus al snel klaar. Na het koninklijk paleis zijn we naar de Russische markt geweest. Waarom deze zo heet, geen idee, maar de markt was weer een ware beleving. Heel anders dan de markt waar we eerder die week waren geweest. Op deze markt kon je verschillende onderdelen voor de brommer kopen, hadden ze de hele kruitvat in één kraampje gepropt en liepen de etenswaren nog net niet voor je langs over straat. Het is heel moeilijk te beschrijven maar het was weer een top ervaring.

’s Middags gingen we naar een tempelcomplex waar monniken wonen. Hier kregen we van Syna, een vriend van onze begeleiders en inmiddels een vriend van ons, uitleg over het leven van een monnik. Ik dacht altijd dat monniken er voor kozen om monnik te zijn, omdat ze zo waren toegewijd zijn aan het geloof, maar in werkelijkheid wordt men monnik omdat men te arm is om zichzelf in levensonderhoud te voorzien. Als men monnik is kan men in gemeenschappelijke ruimtes verblijven, eten, studeren en streven naar een betere toekomst. Het leven van een monnik is erg zwaar. Monniken moeten zich aan strenge regels houden en doordat ze alles wat ze hebben moeten delen zijn de leefomstandigheden niet erg goed. Het was erg indrukwekkend om hier iets meer over te leren. Na een rondleiding door het huis zijn we gezegend door een oudere monnik. Echt heel bijzonder om mee te maken.

Na dit bezoek kregen we een ruime tijd om ons op te frissen en om te kleden. ’s Avonds gingen we namelijk uit eten en daarna naar een karaoke bar. Vooraf dacht ik dat het niks voor mij zou zijn. Zingen is namelijk niet mijn sterkste kant en al helemaal niet met zoveel mensen die je slechts een paar weken kent. Eenmaal aangekomen bij de karaoke zat de sfeer er snel in. Na even de kat uit de boom te hebben gekeken, heb ik me over mijn schaamte heen gezet en heb ik een super avond beleefd!!

Inmiddels is de stage begonnen. Om ons te oriënteren zijn we langs verschillende guesthouses en hotels geweest om te zien hoe alles hier is georganiseerd. We hadden een willekeurig lijstje gemaakt van verschillende prijsklassen. Tot onze verbazing worden we overal heel vriendelijk en open ontvangen. De mensen laten graag zien wat ze hebben en vertellen graag over hoe ze dat bereikt hebben. Of ze nou kamers hebben van $5 dollar per nacht of $128 dollar per nacht, de mensen zijn bijna altijd super gastvrij. Al moet ik zeggen dat je je zelf niet helemaal op je gemak voelt als je in je korte broek aan komt zetten in een super chic hotel haha.

Volgende week gaan we dieper in op de verschillende faciliteiten die in het guesthouse georganiseerd zullen worden. Maar voor komend weekend staat de jungletocht op de planning! Dit wordt echt back to basic!

Dikke kus vanuit Cambodja!

x Chloe

• 16 November 2012 - 09:46

Esther Van Herpen:

Hé Chloe! Superleuk om je verslag te lezen en wat een gave dingen maak je allemaal mee! Ben nu ook heel benieuwd naar de foto's! Veel plezier nog, x Esther

• 16 November 2012 - 15:58

Opa En Oma Pelgrom:

We hebben je reisverslag gelezen,wat fijn dat je dit allemaal mag meemaken,geniet ervan. En dat je vermoeid bent, dat is te begrijpen.Nog een hele fijne tijd. Dikke kus van ons beide.Tot het volgende verslag.Opa en Oma. Een dikke kus van ons beide,XXX.

• 16 November 2012 - 17:31

Andrea:

Hoihoi, wat heb je een mooi verslag geschreven. Je heb al veel mooie dingen gezien en gedaan. Sterkte in de jungle haha. Xxx

• 16 November 2012 - 18:15

Rob Oomens:

hiephoi ladys in de jungle hier een neef van je moeder(nog niet zo vaak gezien) maar hoe verder weg hoe meer je wordt gevolgd haha...tis een hele onder neming daarzo in het verre azie maar wel iets mooi om mee te maken veel plezier en slingerze tussen de liaanen doeiiiiiiii. (ik voldt het via mijn andere nicht andrea) rob

• 18 November 2012 - 11:40

Corina:

Hoi Chlo,

Wat super allemaal. Ik ben nu al benieuwd naar je prachtige foto's. De tempels en markten zijn een aparte ervaring. Geniet ervan en denk aan je belly. Niet zoals Merel een Dehlibelly. Die moest het ziekenhuis even bezoeken. Ze zit nu voor een 20 daagse tocht in Nepal.
    dikke knuffel van Tho en Corina